Styret i Aron SK 2015-08-06 09:39:55

Forfatter: Martin Østberg

Stiftet 22.11.1995

Spade, spett og kjeledresser - Den spede begynnelse

Grunnet snøfattige vintre på slutten 80 tallet og avvikling av skisenteret la også alpinklubben i Aron ned sin aktivitet i Aronsløypa. I 1991 ble derimot anlegget, som i dag kjent som Drammen Skisenter, overdratt av Erik Graaberg, 4 år senere ble også nye Aron Skiklubb stiftet høsten 1995 etter initiativ fra Oscar Mowinckel som også ble klubens første formann. Utstyr fra forrige epoke var overtatt av Drammen Slalomklubb, blandt annet en mindre skålheis (tidligere klubbheis i mygghenget og finnes fortsatt i Haukås løypa) og porter. Klubbens nye medlemmer fant likevel noen glemte staur og et spett - vips så var det igjen portkjøring og aktivitet i Aron! Allerede vinteren 1996 ble det arrangert klubbmesterskap og Aron Skifestival. Sistnevnte en parallell konkurranse med utfor på toppen, slalom i mygghenget og felles storslalom løype den siste delen av løypa.

Aronskifestival1996.JPG

Dt24jan1996.JPG

I juni 1996 blir det inkalt til årsmøte i varmestua. Det telles opp 7872 kroner i klubbkassen. Det blir også gjort valg der Liv Østberg blir valgt som formann. Videre utover høsten jobbes det hardt med både heisreklame, julelotteri og det første skibyttemarkedet blir gjennomført. Dugnadene generer nok til å få kjøpt 50 leddporter, 1 drill og 2 Walkie Talkies. Vinteren 1996-1997 ser skileiken og Aron Cup dagens lys. 5 deltar på skileiklederkurs og 41 løpere reiser på 18 renn. Blandt utøverne er Ole Petter Nilsen, Hans-Christian Skogholt, Ole Martin Tangen og undertegnede de mest ivrige. De gjør seg bemerket på flere måter, blant annet ved at utstyret deres er av en noe enklere sort enn hva konkurentene hadde. Flere bragder ble gjort allerede de første sesongene og pokaler i alle størrelser ble hanket inn! De andre klubbene kunne ikke lenger ta lett på denne noe "uformelle" gjengen fra Aron. Klubben har på slutten av 1997 sesongen 25000 kroner i klubbkassa.

Deltakere%20Aron%20Skifestival%201996.JPG

Utvikling på alle fronter

Høsten 1997 tar klubben initiativ til å arrangere Norgesmarsjen med 185 deltakere. Jan Østberg stilte opp med salg av pølser og varm drikke på Gravningen, det er ikke kjent om noen har holdt kiosk såpass ulent og langt ute på skauen siden den gang. Norgesmarsjen ble også bare arrangert denne ene gangen. Klubbens nye logo blir trykket på et stort skilt og hengt opp på varmestua hvor det også ble hengende frem til 2014 da fargene var for lengst blitt borte. Vinteren 1998 er det klart for det første ordentlige store arrangementet i Aron's regi. Kretsmesterskap i storslalom blir arrangert i samarbeid med Drammen Slalomklubb med 132 deltakere. Start på toppen og mål i bunnen ved heishuset. Aron gjengen reiser også på sin første treningssamling til Hallingskarvet som også blir gjentatt flere år på rappen. Svært gode, nærmest for gode, gjør den ene samlingen til løsnøtur å regne. Flere andre turer, som til Hovden blir også gjennomført.

Satsning og modernisering

I 2000 utvides Drammen Skisenter med 2 nye bakker; terrengparken og Kjøsterudløypa, med god hjelp fra tippemidler og klar til bruk sesongen 2000-2001. Sistnevnte løype, ofte bare kalt "juvet", som treningsløype, men selvfølgelig åpen ellers for alle. Kjøsterudløypa blir også FIS godkjent for slalom for herrer og damer, men det er ennå ikke blitt arrangert FIS renn her. I 2003 derimot arrangeres Landsfinale for yngre årsklasser med Slalom, Storslalom og Super-G. Dette ble det første virkelig store arrangementet klubben tok på seg. Flere medlemmer fra klubben deltok, blandt annet Espen Paterson og Tor-Emil Østberg. I mellomtiden har også klubben rekrutert flere utøvere til skigymnas, de første med oppstart i 2001.

Fortsettelse følger!